شبه جزیره کره در آستانه جنگی تمام عیار

شبه جزیره کره در آستانه جنگی تمام عیار

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی سه‌شنبه هفته گذشته انجام گرفت ، یک موشک بالستیک میانبرد «هواسانگ ۱۲» بر فراز ژاپن پرتاب شد و در اقیانوس آرام و در ۷۳۳ مایلی شرق جزیره شمالی هوکایدو ژاپن سقوط کرد.

آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، هراس زیادی در میان مخالفان برنامه هسته ای و موشکی این کشور از جمله کره جنوبی، ‌ژاپن و ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده است. خبرگزاری دولتی کره شمالی این شلیک را یک اقدام متقابل برای «قدرت‌نمایی» در برابر تمرینات نظامی مشترک سئول و واشنگتن دانست.

کره شمالی ماه گذشته نیز دو موشک بالستیک قاره پیما را آزمایش کرد و در پی بالا گرفتن تنش با آمریکا نسبت به پرتاب موشک به آب های اطراف جزیره گوام که در اختیار آمریکا است، هشدار داده بود.

این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره تشدید تنش در شبه جزیره کره منتشر شده است.

** نگرانی از تشدید تنش در شبه جزیره کره

تارنمای «ارم نیوز» امارات و روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن با اشاره به عکس العمل مقام های آمریکا و متحدان آن در برابرآزمایش موشکی کره شمالی نسبت به وخیم شدن اوضاع در شبه جزیره کره هشدار دادند.

به نوشته تارنمای ارم نیوز، پرتاب موشک کره شمالی سبب شد رهبران ژاپن به شهروندان هشدار دهند و از آنان بخواهند به پناهگاه ها پناه ببرند.

این اقدام کره شمالی با عکس العمل «شینزو ابه» نخست وزیر ژاپن و دیگر رهبران روبرو شد. این اقدام کره شمالی در شرایطی صورت گرفت که نیروهای آمریکا و کره جنوبی سرگرم آموزش بودند.

کره شمالی ماه گذشته با شلیک ۴ موشک هواسانگ ۱۲ به سوی دریا در نزدیکی منطقه گوام آمریکا را تهدید کرده است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هم پیونگ یانگ را تهدید کرده است که اگر آمریکا را تهدید کند با آتش و خشم روبرو خواهد شد. کره شمالی در دوره «کیم جونگ اون» ده ها آزمایش موشکی انجام داده است، اما پرتاب موشک از حریم هوایی ژاپن موضوع بی سابقه و خطرناکی است.

به طوری که نخست وزیر ژاپن به روزنامه نگاران گفت اقدام خیرسرانه کره شمالی بی سابقه و تهدیدی خطرناک و بزرگ برای مردم ژاپن است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد اگر کره شمالی به جنجال آفرینی های هسته ای و موشکی خود ادامه دهد ما با تکیه بر ائتلاف استوار با ایالات متحده آمریکا به شدت با کره شمالی برخورد خواهیم کرد. در این زمینه به دستور «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی ۴ جنگنده کره جنوبی مناطق نظامی خاکستری را بمباران و در برابر کره شمالی قدرت نمایی کردند.

به نوشته العربی الجدید، دونالد ترامپ بار دیگر هشدارهای خود را تکرار کرد و گفت: همه گزینه ها بر روی میز است. او دیگر برای کاهش تنش راه حل دیپلماتیک را سودمند نمی دادند. اکنون لحن ها تغییر کرده است. حتی محافلی که درباره این بحران با احتیاط برخورد می کردند رفتارهای رهبر کره شمالی را غیر مسوولانه به شمار می آوردند. به طوری که این مسائل سبب شده است استفاده از گزینه حمله پیشدستانه جدی باشد. هر چند که این مساله خطرها و هزینه های بسیاری به دنبال دارد.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، آزمایش موشک بالستیک کره شمالی اوضاع را در شبه جزیره کره بحرانی کرده است. پس از دو آزمایش موشکی کره شمالی مشخص شده است این موشک ها می توانند به سرزمین های آمریکا برسند. در این زمینه «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به رادیو لوکزامبورگ گفت آیا ما باید از کره شمالی بترسیم؟ بله اوضاع بسیار خطرناک است.

کره شمالی برای دستیابی به موشک های حامل سلاح هسته ای تلاش می کند و طی چند ماه آینده به هدف خواهد رسید. در این صورت این کشور می تواند آمریکا و حتی اروپا را با سلاح هسته ای هدف قرار دهد. اوضاع در این صورت منفجر خواهد شد. از این رو، باید برای جلوگیری از وضعیت پیش دستی کرد.

** کره شمالی و برهم زدن محاسبات واشنگتن

تارنمای ارم نیوز، روزنامه العربی الجدید و روزنامه «النهار» لبنان در بخشی از گزارش خود چالش های آمریکا و متحدان آن در برابر کره شمالی و بر هم خوردن محاسبات واشنگتن را مورد توجه قرار دادند.

به نوشته تارنمای ارم نیوز، کره شمالی همواره می گوید از برنامه موشک های بالستیک و سلاح های هسته ای چشم پوشی نخواهد کرد. این کشور در اختیار داشتن این گونه سلاح ها را برای رویارویی با آمریکا و همپیمانان آن ضروری می داند.

«رودوند سیمون» یک مقام کره شمالی نیز گفت: آمریکا باید اعتراف کند که نمی تواند با تحریم های اقتصادی و تهدیدهای نظامی کره شمالی را بترساند و کره شمالی از راهی که برای خود انتخاب کرده است، عقب نخواهد نشست.

به نوشته العربی الجدید،کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با نادیده گرفتن حریم هوایی ژاپن همپیمان راهبردی آمریکا اصول بازی را تغییر داد. او احتمال در پیش گرفتن گزینه نظامی را افزایش داد.

در کنار دونالد ترامپ، دیگر افراد تاثیرگذار در سیاست آمریکا هم عکس العمل نظامی بازدارنده در برابر کره شمالی قابل توجیه می دانند. رهبر کره شمالی زمام امور را در دست دارد. او تصمیم تنش آفرینی و برقراری آرامش را می گیرد. او دولت آمریکا را وادار کرده است فقط عکس العمل نشان داد. او اوضاع را وخیم تر می کند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، عبور موشک های قاره پیمای کره شمالی از بالای سرزمین های ژاپن، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را شگفت زده کرده و او را تنگنا قرار داده است. این موضوع احساس ناتوانی را در واشنگتن افزایش داده است.

به نوشته روزنامه النهار، بسیاری از کارشناسانی که سازوکار راهبردهای هسته ای را بررسی کرده اند می گویند کره شمالی احتمال دارد دست به حمله هسته ای بزند. این احتمال وجود دارد آزمایش موشکی اخیر کره شمالی زمینه سازی برای این حمله باشد.

هر موشکی که رهبر کره شمالی پرتاب می کند هزینه بالایی به همراه خواهد داشت. کره شمالی خزانه پری ندارد و برای این کشور انبارکردن موشک ها و تولید انبوه آن کار آسانی نیست. اما هنگامی که کیم جونگ اون به نیروهای راهبردی خود دستور شلیک موشک را می دهد می توان پیش بینی کرد که این اقدام او بسیار حساس و دقیق است و از این راه می خواهد ارزش های سیاسی و فناوری بالایی را به دست آورد.

شلیک موشک از آسمان ژاپن به اقیانوس آرام و نادیده گرفتن تهدیدهای آمریکا و متحدان آن نمونه ای از این خواسته کره شمالی است. کیم جونگ اون به طور غیرمنطقی هرگز نگفته است که از سلاح های شیمیایی علیه آمریکا و متحدان آن استفاده خواهد کرد. اما او به طور آشکار گفته است اگر احساس کند مورد حمله واقع خواهد شد در حمله به دشمنان خود پیش دستی خواهد کرد.

کره شمالی اگر تحرک های غیرعادی نیروهای کره جنوبی و فعالیت های مشکوک پایگاه های آمریکا در ژاپن و یا پرواز بمب افکن های آمریکا از پایگاه گوام را رصد کند می تواند دست به حمله نظامی بزند. زیرا کیم جونگ اون هر یک از این تحرک ها را تهدید به شمار آورده است.

احتمال دارد کره شمالی پایگاه های آمریکا را در ژاپن هدف قرار دهد. همچنین می تواند به شدت علیه توکیو وارد عمل شود. اما تا زمانی که هدف تضعیف فرماندهی نظامی آمریکا باشد نیاز به چنین اقدامی نیست. تردیدی نیست استفاده از سلاح هسته ای پیام قاطعی علیه واشنگتن است و کره شمالی از سلاح شیمیایی استفاده خواهد کرد.

«فیبین نارانگ» استاد اندیشکده فناوری ماساچوست و متخصص در راهبرد هسته ای معتقد است که نخستین دلیل توسعه سامانه «ای سی بی ام» عکس العمل در برای قدرت بازدارندگی هسته ای آمریکا است. زیرا اگر کره شمالی بتواند شهر یا شهرهایی از آمریکا را تهدید کند همه محاسبات آمریکا به هم خواهد ریخت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ دو شنبه 12 شهريور 1396 ] [ 14:1 ] [ یاشار ]
[ ]

دانلود آهنگ جدید