سردی روابط انگلیس و آمریکا در پی لغو سفر ترامپ به لندن

سردی روابط انگلیس و آمریکا در پی لغو سفر ترامپ به لندن

او در این سفر رسماً از ترامپ دعوت کرد تا در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا به انگلیس سفر کند و قرار شد تا ترتیبات این سفر برای تابستان همان سال به اجرا گذاشته شود. اما اعتراضات داخلی مردم انگلیس در اعلام مخالفت با این دعوت، سبب شد تا سفر وی به پاییز موکول شود.

کارزار ائتلاف ضد جنگ که یکی از بزرگ‌ترین پویش‌های مردمی انگلیس به شمار می‌رود با فراخوان برای اعلام مخالفت با سفر ترامپ، تظاهرات گسترده‌ای را در لندن به راه انداخت و در جریان آن سخنرانان تصریح کردند که در صورت سفر رئیس‌جمهوری آمریکا، خیابان‌های پایتخت را با حضور گسترده خود مسدود کرده و اجازه تردد به خودروی حامل وی را نخواهند داد.

ملکه الیزابت دوم نیز در سخنرانی رسمی خود در جریان بازگشایی پارلمان در ژوئن گذشته، هیچ اشاره‌ای به سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن نکرد که این مساله، ازآنجاکه متن سخنرانی ملکه را نخست‌وزیر تنظیم می‌کند، به‌شدت در رسانه‌های انگلیس خبرساز شد.

در همین حال گروه‌های مخالف ترامپ اوایل پاییز گذشته با انتشار بیانیه‌هایی، هشدار دادند که نیروهای مردمی برای حضور گسترده در خیابان‌ها آمادگی دارند و خود را برای سفر سرزده رئیس‌جمهوری آمریکا آماده کرده‌اند؛ این تحولات باز سبب شد تا بازهم برنامه سفر دونالد ترامپ دوباره به تعویق بیفتد.

درحالی‌که به گفته رسانه‌های انگلیسی، ترامپ در رویای ارابه سواری در خیابان‌های لندن برای دیدار با ملکه به سر می‌برد، کاخ سفید مجبور شد تا سفر وی را از سطح رئیس‌جمهوری به سفر کاری برای بازگشایی سفارت جدید این کشور در لندن، تنزل داده و به اوایل سال 2018 موکول کند.

هرچند ناظران بر این باور بودند که اختلافات سیاسی دو کشور مانع انجام این سفر خواهد شد، اما ترامپ در آذرماه گذشته طی گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می از برنامه سفرش به لندن در ماه فوریه آینده خبر داد. اما کمتر از یک ماه پس از انجام این گفت‌وگوی تلفنی بامداد امروز ترامپ با انتشار پیامی در توییتر خود نوشت: 'دلیل لغو سفرم به لندن این است که اعتقادی به تصمیم دولت اوباما برای فروش سفارتمان که دریکی از بهترین نقاط لندن واقع‌شده در ازای یک جای پرت به ارزش 1.2 میلیارد دلار ندارم. توافق بدی است. '

تارنمای نشریه دیلی میل نیز در گزارشی در این رابطه نوشت: قرار بود ترامپ برای اولین بار پس از رسیدن به ریاست جمهوری در ماه فوریه به لندن سفر کند، اما اینک دلسرد شده است. تاریخ جدیدی برای سفر ترامپ به انگلیس اعلام‌نشده اما به نظر می‌رسد این مساله باعث سردی روابط دو طرف شود.

بی‌تردید این تصمیم در کنار تنش‌های لفظی اخیر رهبران دو کشور در رابطه با بازنشر توییت های ضد اسلامی ترامپ و به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، از سردی در روابط میان دو کشور حکایت دارد.

تحلیل گران انگلیسی که این تحولات را در کنار خروج این کشور از اتحادیه اروپا و امیدواری لندن به گسترش روابط اقتصادی با واشنگتن در دوره پسا برگزیت نظاره می‌کنند، بر این باور هستند که سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن می‌توانست جان تازه‌ای را در کالبد روابط دوجانبه بدمد.

فاز دوم مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا از ماه مارس آینده در رابطه با آینده روابط دو طرف به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی در دوره پسا برگزیت آغاز خواهد شد و انگلیس امیدوار است که پس از خروج از اتحادیه اروپا و قیودات تجاری نهادهای اروپایی، با آزادی بیشتری با سایر کشورهای جهان، به‌ویژه آمریکا مراوده کند.

اکنون طرفداران برگزیت که برای بهره‌برداری‌های اقتصادی از حضور ترامپ در لندن دندان‌تیز کرده بودند از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برافروخته شده‌اند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس که از طرفداران سرسخت خروج این کشور از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، با انتشار پیامی در توییتر خود برای مخالفان ترامپ در کشورش خط‌ونشان کشید و گفت: اجازه نخواهیم داد تا تعدادی افراد طوطی صفت رابطه میان دو کشور را به خطر بیندازند.

وی افزود: آمریکا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار واحد در انگلیس است اما صادق خان (شهردار لندن) و جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) مصمم هستند که این رابطه حساس را به خطر بیندازند.

نایجل فاراژ رهبر پیشین حزب یوکیپ انگلیس که در جریان تبلیغات انتخاباتی ترامپ چندین بار به آمریکا سفرکرده و از وی حمایت به عمل آورد نیز در گفت‌وگو با شبکه رادیویی 5 گفت: واقعاً جای تأسف دارد. او (ترامپ) به تمام کشورهای دنیا سفرکرده اما به کشوری که با آن رابطه نزدیک دارد، سفر نکرده است.

با همه این احوال، یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس (داونینگ استریت) واکنش نرم‌تری را به تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای لغو این سفر نشان داد و اظهار داشت: آمریکا یکی از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین شرکا به شمار می‌رود و رابطه قوی و عمیق ما تداوم خواهد یافت.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تا این لحظه تاریخ مشخصی برای سفر رئیس‌جمهوری آمریکا مشخص نشده است. برخی رسانه‌های انگلیسی از احتمال سفر ترامپ به لندن در اواسط سال جاری میلادی خبر می‌دهند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ دو شنبه 22 دی 1396 ] [ 22:49 ] [ یاشار ]
[ ]

دانلود آهنگ جدید