قمار بزرگ ترامپ با دیکتاتور شماره یک دنیا در سنگاپور

قمار بزرگ ترامپ با دیکتاتور شماره یک دنیا در سنگاپور

ترامپ که تا پیش از ریاست جمهوری مرد شماره یک دنیای املاک و مستقلات و البته ستاره برنامه‌های تلویزیونی خودش بود، از اول تصمیم داشت ثابت کند یک معامله‌گر بی نظیر و یک مذاکره کننده افسانه‌ای است. این باور عمومی چنان با تبلیغات کمپین ترامپ در بین مردم نفوذ کرد که حتی برخی گروه‌های سیاسی ایرانی هم گمان می‌کنند مذاکره با ترامپ بهترین گزینه ایران است.

ترامپ تا امروز همه‌ی چیزهای ممکن را خراب کرده است. از پیمان گرمایش زمین پاریس خارج شده، تعرفه‌های تجاری قدیمی با کانادا و اروپا را جا به جا کرده، پیمان پسفیک را دستخوش تغییر کرده و دست آخر هم یک تنه و علیرغم مخالفت تمام دنیا، به جز اسرائیل و چند کشور عربی، از برجام خارج شده است.

اولین موقعیت گل آقای رییس جمهور

به گزارش روزامه، درست چهار روز دیگر ترامپ در سنگاپور به دیدن رهبر کره شمالی می‌رود تا دیدار تاریخی هسته‌ای آمریکا و کره شمالی در یک هتل مجلل آسیای شرقی رقم بخورد. دیداری که تا همین چند روز پیش از سوی طرف آمریکایی به تاخیر افتاد و حتی با خطر لغو رو به رو بود.

امکان این که درجه اهمیت این دیدار برای ترامپ به سادگی توصیف شود وجود ندارد. او برای نخستین بار تجربه و توانایی مشهورش در امر مذاکره را به محک جدی می‌گذارد. زمینه این دیدار از چند ماه پیش و با باز شدن کانال ارتباطی بین کره جنوبی و شمالی مهیا شد و حالا می‌تواند به بزرگ‌ترین پیروزی ترامپ تبدیل شود.

پیروزی ترامپ توانایی او را برای پیش برد اهداف جنون آمیزش افزایش می‌دهد و او توجیه خوبی برای روش‌های دیوانه وار خود می‌یابد. از سوی دیگر شکست ترامپ هم به معنای تشدید موانع داخلی و تشدید شدن مشکلات او در پرونده مشکلات مهاجرتی و تحقیقات مربوط به مسئله روسیه است.

ترامپ: شیفته دیکتاتورها

این قابل انکار نیست که اون پس از سقوط معمر قذافی به تنهایی دیکتاتورترین و مستبدترین رهبر زنده جهان است. در جهان غربی و به خصوص در فرهنگ آمریکایی پس از کره شمالی، رهبران روسیه و چین به عنوان دیکاتورترین و مستبدترین رهبران جهان شناخته می‌شدند.

حالا اما رییس جمهوری در آمریکا روی کارآمده که به وضوح شیفته پوتین است و از قدرت رییس جمهور چین و سه دوره‌ای شدن ریاستش لذت می‌برد و حتی رویای سه دوره‌ای شدن ریاست جمهوری خود را در سر دارد. حالا هم به نظر می‌رسد پس از رهبران روسیه و چین نوبت به ستایش رهبر قدرتمند و باهوش کره شمالی است. عکس دو نفره پوتین و اون می‌تواند کلکسیون عجیب ترامپ برای نزدیکی با دیکتاتورها را تکمیل کند.

سیاست ترامپ اما منتقدین جدی دارد. آن‌ها می‌گویند سیاست جدید ترامپ صرفا به نفع برخی دلال‌ها و تولید کنندگان محدود آمریکایی است و در یک افق بلند مدت برای آمریکا ضرر مالی و سیاسی بیشتری دارد. این گروه از تحلیلگران می‌گویند که رویکرد ترامپ دوستان قدیمی آمریکا را دلخور و دشمنان کهنه را دلشاد می‌کند. آن‌ها صراحتا گفتند که ترامپ رهبرانی را دوست دارد که از او تمجید می‌کنند نه کسانی که حرف جدی می‌زنند.

تبلور این علاقه دیوانه‌وارد ترامپ در درخواست او برای پیوستن دوباره روسیه به گروه جی 7 است که بیش از نیمی از تولید ناخالص جهان را در اختیار دارند. درخواستی که با پاسخ منفی روسیه و البته اعضای جی 7 مواجه شد. حتی مکرون صراحتا گفت که اگر آمریکا مایل به انزوای بیشتر است، آن‌ها آماده ادامه دادن راه بدون آمریکا هستند. موضعی که اخبار چند روز اخیر محافل اقتصادی مبنی بر آمادگی اعضای جی 7 برای خروج آمریکا از این پیمان اقتصادی را تایید می‌کند.

آن‌ها با انتقاد از رویکرد اخیر آمریکا درباره کانادا می‌گویند که شما نمی‌توانید متحدان سنتی و دوستان قدیمی خود را که پس از یازده سپتامبر پا به پای شما در افغانستان جنگیدند، تهدید امنیت ملی تلقی کنید. وزیر خارجه کانادا هم با تعجب از اظهارت ترامپ خطاب به مردم دو کشور گفت:«شما باور می‌کنید که متحد شما در ناتو بتواند برای شما تهدید امنیت ملی باشد؟»

مذاکره با کره شمالی: تنها راه هر دو طرف

حسین موسویان، سخنگوی پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دلیل علاقه رییس جمهور آمریکا به مذاکره با رهبر کره شمالی را اینطور تحلیل کرد:"ترامپ با خروج از برجام، چاره‌‌‌‌‌ای جز انتخاب راه دیپلماسی با کره شمالی نداشت چون او نمی‌توانست با خروج از برجام و جنگ با کره شمالی، همزمان دو بحران بین‌‌‌المللی را ایجاد و اداره کند."

اما به نظر می‌رسد این تنها آمریکا نیست که در تنگا قرار دارد. کره شمالی بعد از چند آزمایش مهیب هسته‌ای ظاهرا با مشکلاتی جدی مواجه شده است و بنا دارد با هر روش و هزینه‌ای پنجره‌ای رو به دنبای بیرون باز کند. پیش از آغاز مذاکرات خارجی کره شمالی با همسایه جنوبی و آمریکا اخبار مبنی بر تصفیه ارتش این کشور از نیروهای نزدیک به چین به گوش رسید.

موسویان مذاکرات کره شمالی و آمریکا را متاثر از برجام می‌داند و معتقد است تجربیات برجام و توان هسته‌ای کره شمالی دست بازتری در مذاکرات برای این کشور به ارمغان می‌آورد، البته گروهی دیگر معتقدند کره شمالی حاضر است با هر شرطی مذاکره کند و کاملا با آمریکا کنار بیاید.

حالا باید صبر کرد و دید دیدار با رهبر کره شمالی برگ برنده ترامپ خواهد بود یا مخالفان او با شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی دست بالا را در اختلافات داخلی به دست می‌آورند و ترامپ را بیش از پیش محدود می‌کنند و او مجبور کوتاه آمدن در مواردی مثل برجام و قوانین مهاجرتی می‌شود؟ به خصوص اگر این نکته را به خاطر داشته باشیم که احتمال شکست جمهوری خواهان در انتخابات پیش روی کنگره کم نیست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ یک شنبه 20 خرداد 1397 ] [ 1:19 ] [ یاشار ]
[ ]

دانلود آهنگ جدید